As
que pasaron os que quedaron, iso ninguén o sabe
Carmen Meaños Abuín A Carrilla
Ilustración de Mario Granell incluida no libro Un cesto de mazás |
O segundo libro de Montse Fajardo, Un cesto de mazás. Memoria das vítimas do 36 e do tempo que veu,
recolle dezaseis capítulos da violenta represión desatada polo fascismo en
Galiza a partir de xullo do 36. Son historias dramáticas, impactantes,
conmovedoras, protagonizadas por homes e mulleres humildes –obreiros,
sindicalistas, mestres e mestras- que na maior parte dos casos saen do
anonimato aos que os condenou o esquecemento imposto durante décadas.
O libro debulla a memoria da violencia, do terror e da
dor sufrida polas vítimas directas e tamén -unha das grandes teimas da autora-
da onda expansiva que alcanzou ás súas familias e que durou décadas, e segue
aínda presente, como unha marca gravada a ferro na pel, no corazón, na alma. De
feito, na maior parte dos capítulos, o protagonismo céntrase nos que quedaron: nas
nais, nas irmás, nos fillos, nos compañeiros e compañeiras que tiveron que
atravesar as estacións do horror, do medo, da necesidade, da humillación, do
desamparo e do silencio obrigado. E con
extraordinaria sensibilidade para captar os detalles, Montse Fajardo salfere as
historias con escenas nas que abrolla
a luz no medio da noite, nas que xorde a solidariedade, a tenrura, o amor, a
compaixón para redimir as vítimas de tanta maldade. Aparecen así no relato
mulleres que estiban cadáveres abandonados no monte; mulleres que ceden un
lugar no camposanto para soterrar corpos anónimos, sen dereito a lápida, sen
dereito a dó; nenos que balizan esas tumbas espidas orientándose co pau da luz;
nenas que recollen flores para ofrendar aos asasinados; cestas de alimento que
chegan de casas amigas, solidarias...
Contra o que poida parecer, Un cesto de mazás non é un libro pesimista, derrotista, triste.
Todo o contrario. É unha obra esperanzada, combativa, rebordante de orgullo e
dignidade. Do orgullo e dignidade que as familias gardaron durante décadas no
interior das casas, nunha memoria íntima e resistente, e que agora ve a luz nun
libro extraordinario, que fala de grandes sentimentos e emocións, de ideas e valores
universais, de vidas que precisan ser contadas, coñecidas, lembradas.
Son vidas que a autora transmite con paixón, con lealdade,
con extremo respecto. Porque indubidabelmente toma partido por elas, ponse do
seu lado, na súa pel, na súa dor. Mais a fidelidade á memoria oral
compleméntase coa consulta de fontes escritas –xornais, libros de historia,
expedientes oficiais- para conformar un relato sólido, rigoroso e cheo de
emoción sobre o que pasou, sobre as que pasaron os que quedaron.
Malia traballar coa materia delicada da fonte oral,
Montse Fajardo conxuga con mestría o oficio xornalístico, a investigación
histórica e a narración literaria para construir un libro orixinal, fresco, moi
coidado no fondo e na forma, que explora novos camiños para contar episodios
da estremecedora represión que asolou Galiza no 36 e no interminábel tempo que veu despois.
E aínda que na construción do relato se percibe o
dominio da arte narrativa, a capacidade para contar historias, para coidar os
pequenos detalles, para a sorpresa e a emoción, ao longo do libro escóitanse unha
e outra vez as voces das vítimas, ás que a autora cede o protagonismo absoluto.
É así como a memoria oral se transforma en memoria coral, as voces solitarias en
crónica solidaria, e a dor individual en berro colectivo.
Como as mulleres que no final do libro fan soar as tarteiras
e os sachos en manifestación de alegría e rebeldía ao paso da comitiva fúnebre
dun asasino, esa memoria coral transmútase nun conmovedor alegato contra a
barbarie, en facho de luz vixía contra a desmemoria e nunha chamada para non adiar
máis as arelas de xustiza.
Ningún comentario:
Publicar un comentario