Cando o foron deter o 24 de xullo do 36, Lorenzo
Corbacho Rodal tiña detrás un longo historial de compromiso obreiro
e político, no sindicalismo e nas fileiras do partido socialista. Estivera
preso en varias ocasións, a última no outono do 34. Fundara as agrupacións
socialistas de Moaña e Cangas, fora concelleiro en Cangas en varias etapas,
participara na dirección dos sindicatos de canteiros e mariñeiros, colaboradora
nas revistas socialistas La Nueva Aurora
e Solidaridad... En abril do 31, el e mais Francisco
Eiroa Graña levaron desde Vigo, nun barco chamado Alegría, a nova bandeira coa que se proclamou a República en
Cangas.
Lorenzo Corbacho Rodal (Arquivo Nomes e Voces) |
O 20 de xullo do 36 encabezou a defensa desa República
pola que tanto loitara. No concello, dando instrucións aos grupos que ían
acudir a Pontevedra defender o goberno civil. Arengando aos homes –canteiros a
maioría- que tiñan a misión de controlar a estrada de Cangas a Bueu á altura da
fonte do Anguieiro. Por iso foi dos primeiros que foron buscar. A el e ao
alcalde, o médico don Agustín Jorge Echeverri, de Izquierda Republicana. E aos
mestres comunistas de Coiro Víctor Sánchez e Vicente Saez. E a moitos máis.
Foron interrogados, aldraxados e sometidos a maltrato.
Conta nas súas memorias Ángel Fernández del Río: “unha noite chamaron para
declarar a Lorenzo Corbacho e Antonio Fernández* e cando regresaron estaban tan
flaxelados que as tres cuartas partes das súas costas eran feridas sanguentas e
non se podían tocar os seus corpos”. Máis tarde foron trasladados a Pontevedra,
ao cárcere da antiga Escola Normal. O 19 de setembro son procesados en consello
de guerra sumarísimo, acusados de rebelión militar e condenados a pena de morte
Echeverri, Lorenzo Corbacho e Víctor Sánchez.
Neses días, antes da inxustiza do asasinato, Lorenzo
Corbacho Rodal foi sometido a un dos actos máis infamantes que se poidan
imaxinar. A humillación, a derrota definitiva. El, o furibundo anticlerical, o
home de firmes conviccións ateas, o concelleiro que defendera con coraxe a
retirada dos crucifixos das escolas, o socialista que casara polo civil con
Concepción Iglesias Portela, que non bautizara aos seus fillos e que lle puxera
o nome de Libertad Fraternidad Saborit a unha delas. Antes de ser asasinado
polos fascistas, Lorenzo Corbacho cedeu ás presións e aceptou celebrar o
matrimonio relixioso e bautiza
r os fillos.
A nova no Diario de Pontevedra do 25 de setembro do 36 |
Esa renuncia, motivada pola desesperación e polo terror
das últimas horas, tiña para el un único obxectivo: protexer a familia, librala da persecución e da fame e da dor da súa ausencia, afastalos
do estigma que os ía perseguir para sempre, procurarlles un salvoconduto para o futuro. Foi
unha renuncia tráxica, dramática, cruel, terríbelmente dolorosa. Unha derrota
amarga, brutal, que poñía fin a unha vida de compromiso, de sacrificio e de
loita.
Esa claudicación dolorosa e amarga foi convertida nunha
infamia, nun acto de humillación e vergoña. Nun símbolo do triunfo do fascismo e
da relixión homicida. E así foi proclamado, publicitado e difundido, para
escarnio e escarmento. E para que todos os homes e mulleres que ergueran as
bandeiras da República laica e democrática soubesen de que lado estaba o
crucifixo, lexitimando o terror, os crimes e todas as infamias.
Fontes
Proxecto Nomes e Voces
Memorias de Ángel Fernández del Río.
Xerardo Dasairas: Memorias
da II República en Cangas, Ediciós do Castro, 2002
Antonio Nores e Iago Castroviejo:”Mortos, presos,
fuxidos e desertores en Cangas na retagarda”, A represión franquista en Galicia, Actas do Congreso da Memoria,
2005.
Antonio Nores e Iago Castroviejo: A Alianza Mariñeira de Cangas 1914-1936. No centenario da súa Fundación,
Asociación Memoria Histórica 28 de agosto, Cangas, 2014.
_______
*Antonio Fernández, albanel de Darbo, era irmán de
Guillermo Fernández, asasinado no Anguieiro e fondeado na ría; Antonio foi
fusilado en Pontevedra o 27 do 7 de 1937.
Ningún comentario:
Publicar un comentario